Catherine GIRODET - PJ Harvey’s Counter-representations of Female Identity on Dry, Rid of Me and To Bring You my Love : Grotesque Mayhem and Gender Disruption.
Université de Reims Champagne Ardennes
Laboratoire CIRLEP
catherine.girodet@univ-reims.fr
Abstract
Over the course of her thirty-year career, British singer-songwriter PJ Harvey has been widely perceived as a maverick on the independent rock scene, due to the breadth of her artistic palette. As a female performer starting off in the early nineties, Harvey had to navigate the prevailingly masculinist rock industry in order to blaze her own trail.
This article focuses on Harvey’s representations of female identity in her 1992-1995 three debut albums Dry (1992), Rid of Me (1993) To Bring You my Love (1995), both in her corporeal persona and in her lyrical character gallery. The purpose of this paper is to demonstrate that Harvey’s treatment of female identity relies on a grotesque dynamic that foregrounds disruption, contradiction and excess, which conjures up an aesthetics of the extremes. Firstly, we will probe the sexual politics of the early nineties rock milieu in order to identify the gender context which Harvey had to navigate. Secondly, we will examine how Harvey debunks existing scripts of femininity by putting forward corporeal and lyrical counter-narratives of monstrous female identity, conveyed by a gallery of “monstrous feminine” characters. Finally, through a close analysis of Harvey’s performance of hyper-femininity, we will investigate Harvey’s deployment of gender parody as a grotesque strategy of disruption.
Keywords
rock music - femininity – grotesque - monstrosity- ‘monstrous feminine’ - disruption – contradiction – gender – disgust – transgression
Résumé en français
Depuis ses débuts, l'auteure-compositrice-interprète britannique PJ Harvey s’est distinguée tant par son expérimentalisme que par ses multiples virages esthétiques. En tant qu'artiste de rock débutant dans les années 90, Harvey a dû trouver sa voie au sein d’un milieu rock dont les codes masculins pouvaient faire obstacle aux interprètes féminines.
Cet article se concentre sur les représentations de l'identité féminine dans les albums Dry (1992), Rid of Me (1993) et To Bring You my Love (1995), à travers les incarnations corporelles de Harvey ainsi que ses personnages de chanson. Il s’agira de démontrer que, chez Harvey, l’identité féminine fait l’objet d’un traitement grotesque qui repose sur une dynamique de désordre et de contradiction conduisant à une esthétique des extrêmes.
Tout d'abord, nous sonderons la culture rock du début des années 90 afin d'identifier le discours de genre avec lequel Harvey a dû composer. Ensuite, nous examinerons comment Harvey met à mal les mythes de l’idéal féminin par le biais de deux types de contre-récits grotesques : d’une part l’identité féminine s’incarne dans une galerie de personnages de type « monstrueux féminin », d’autre part, elle apparaît sous les traits d’une hyperféminité outrancière frôlant la parodie de genre.
Mots-clefs
musique rock - féminité – grotesque - monstruosité – ‘le monstrueux féminin’ - désordre – contradiction - genre – dégoût – transgression –
Télécharger l'article intégral
Pour citer cet article
(Référence HAL à venir)
Consulté le 22 novembre 2024